Pengejar

Tuesday, 26 March 2013

Syurga Atau Neraka

Beriman atau Jahil
Islam atau Kafir
Beramal atau Kufur
Pahala atau Dosa
Hidup atau Mati
Kanan atau Kiri
Syurga atau Neraka

Sekarang nak buat karangan berdasarkan ayat-ayat kat atas. 

Hye, untuk pengetahuan semua, Allah sediakan hanya syurga dan neraka untuk hamba-hambanya. Tak ada yang tengah-tengah. Macam ni, kita diberi nikmat nyawa untuk beribadah. Dan segala amal ibadah kita ni, merupakan saham yang akan dibawa ke akhirat. Tangan Kanan atau kiri, buku amalan yang diterima menentukan sama ada berat lagi pahala, ataupun berat dosa.

Yeeeesss, nanti amalan-amalan dan dosa-dosa ditimbang. Ada neraca. Dats why kita kena start sedar dari sekarang bahawa hidup ini bukan semata-mata nak enjoy. Pepatah orang putih kata YOLO, (you only live once) ataupun life starts at 40, sangat buat kita cintakan dunia melebihi akhirat. Kita sebagai muslim osem, kena percaya bahawa kita hidup 2 kali. Satu di dunia, sekali lagi di akhirat. Kalau banyak kerja amal serta beriman, insyaAllah, selama-lamanya di syurga. Kalau kafir? Nerakalah selama-lamanya.

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka adalah surga Firdaus menjadi tempat tinggal,”. (Al-Kahfi: 107)


Friday, 15 February 2013

Nama aku dah memang hamba.

Abdul
Itu  nama aku, di ikuti dengan Falakh (فلاح) kemudiannya Zafrieyl. Terima kasih ayah atas nama yang indah ini. Terima kasih along atas "Zafrieyl" itu. Mak, terima kasih, 9 bulan aku dalam perut, terima kasih juga pada angah, alang, abang hakim, teh, cik, dibah, abby sebab ada dengan aku sehingga aku dah nak dekat 20 tahun dah. Balik pada perkataan yang besar serta di boldkan di atas tadi. Tahu apa maksud di sebalik abdul tu? Hamba maknanya. Ya. Aku hamba.



Aku hamba, kamu hamba, semua hamba. Kucing di dalam sangkar, katak bawah tempurung, ikan dalam jala, turut tidak terlepas dengan pangkat hamba. Hampa pada siapa? Pastinya milik yang maha sempurna. Milik yang berkuasa akan hari pembalasan. Milik yang maha pengasih lagi maha penyayang. Kita milik Allah taa'la.

Hamba ini sifat dia memerlukan tuannya. Dan fitrah manusia lemah seperti aku, mengharapkan rahmat. Untungnya hamba ini, Tuannya sangat pemurah. Tidak, "sangat" tidak sesuai dengan sifatNya. Maha pemurah! Mana tidaknya. Dari aku kecil, tak pernah henti nikmat diberi olehNya. Untungnya aku dilahirkan ke dunia dapat merasa nikmat Islam, nikmat Iman, nikmat dikasih ayah dan ibu, disayang kakak dan abang, di buli manja sahabat-sahabat, malah bila diuji pon, ada nikmat disebalik ujian tersebut. Nah. Nampak tak tuan aku Maha Pemurah?



Tapi sifat hamba ini, kadang-kadang dia leka. Dia lalai. Mudah betul lupa. Sampai kadang-kadang dipukul, dipalu untuk kembali setia pada tuannya, masih tidak terjaga dari lamunan dunia. Sehinggalah betul-betul sempit, buntu, barulah nak menangis, barulah nak kembali mengadu domba kepada yang memilikinya. Tak malu sungguh. Kalau Dia dah memiliki seluruh alam, dia tak pernah rugi bila aku leka dengan dunia. Malahan, aku yang rugi bila aku lalai. Tapi Dia Maha Pemurah. Hidayah ditiup pada hambaNya yang dia ingini. HambaNya hanya perlu bentang sejadah, wudhuk, sujud dan minta. Jika di-inginkanNya untuk kembali patuh, maka kembali patuh lah hamba tersebut.

"Sesungguhnya orang-orang yang membeli (memilih) kufur dengan meninggalkan iman tidak sekali-kali mereka akan dapat mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun, dan mereka pula beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (Ali-Imran:177) "

Mungkin nama ku nampak hina, nampak rendah martabatnya. Tapi ingatlah, bukan aku sahaja milik Allah. Engkau pun dimilikiNya. Yang membezakan kita ialah iman di dada. Falakh atau sebutannya فلاح "FALAH" membawa makna kejayaan.

Ya, aku ingin menjadi hamba yang berjaya. Berjaya sampai ke syurga. Berjaya mencapai RedhaNya. Bukan hanya berjaya dalam risalah ini. Bukan hanya kencang di internet. Tapi berjaya di dunia akhirat. Insya Allah.



Tinta sudah mengering, biar aku sudahkan dengan ayat yang setiap hamba perlu tanam dalam jiwanya. Ayat dari Ummul Kitab. Ayat ke 5.

                       إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
                “Kepada Engkau kami sembah dan kepada Engkau kami meminta pertolongan”


-Hamba yang ibarat sebutir pasir di pantai nilainya. Mengharapkan pertolongan. 

Sunday, 3 February 2013

Khabar Dari Gaza


Alhamdulillah, selepas Subuh hari ini, sharing yang terakhir telah diberikan oleh akhi Fadly Hasby. Beliau merupakan aktivis Aqsa Syarif yang pernah ke Gaza. Beliau datang ke Miri untuk sampaikan pengalaman dan cerita-cerita hebat dari Gaza. Apa yang akan kite tulis, semuanya hasil perkongsian kelima-lima sesi.



Sepertimana kita tahu, baru-baru ini, Gaza telah diserang. Bermula dengan pengoboman kereta As-Syahid Al Jabari. Orang kuat Hamas dan Briged Al- Qassam. Berikutan dari pengeboman itu, roket-roket dari Israel terus menerus diterbangkan lalu memusnahkan banggunan-banggunan yang ada di Palestin.

Tetapi, rakyat Palestin kuat. Kuat dari segi tenaga, kuat dari segi minda. Baru sahaja banggunan serta rumah runtuh dibom, beberapa hari kemudian, datang batu-bata untuk bina semula. Pihak Israel sehingga tidak tahu sama ada tempat tersebut sudah dibom atau belum kerana dalam sekelip mata, rumah-rumah kembali pulih.

Disebut pula kisah tentang seorang kanak-kanak bernama Ahmad. Kanak-kanak istimewa. Tahu apa cita-citanya? Dia ingin menjadi hafiz. 30 juzuk Al-Quran ingin dihafal. Sekarang surah At-Tariq sudah dihafal olehnya. SUpaya dapat menyertai Briged Al Qassam. Ingin melawan Israel Laknatullah. Ingin syahid, ingin mencari redha Allah. Dan semasa Akhi Fadly bersembang dengnnya, tiba-tiba dia berkata "InsyaAllah, Satu hari nanti, kita pastu akan solat di Masjid Al-Aqsa" sambil tangannya menunjuk-nunjuk ke langit. Yaking dengan janji Allah. Islam pasti menemui jalan kemenangan.

Sebuah cerita menyayat hati apabila seorang doktor terpaksa bertugas selama 8 hari di hospital. Anak, isteri ditinggal di rumah. Demi keselamatan dan demi nyawa penduduk-penduduk Palestin. Itu bukan klimaks bagi kesedihan cerita ini, tetapi apa yang menyedihkan ialah apabila beliau sedang bertugas, tiba-tiba dilihat dihadapan matanya, anaknya sendiri telah syahid. Ya Allah, kentalnya hati-hati penduduk Palestin ini. Sungguh kite kagum dengan semangat juang mereka.


Dalam kesempatan itu, kite jugak telah ke SK Kita Niah. Sharing diadakan beraudiencekan bebudak sekolah rendah. Yang ni memang bes. Budak-budak sekoah ni sangat sempoi. Dan mereka semua kreatif. Semasa program dilaksanakan, mereka telah membuat tabung khas untuk saudara2 di Palestin. Dan pengalaman ini, first time kite jadi Imam solat dhuha untuk budak2. Segala puji bagi Allah kerana telah memberikan peluang untuk mendapat pengalaman sebegini.



Jangan lupa untuk doa buat saudara-saudara kita. Di sana, apabila ditanya "Apa yang diingankan daripada rakyat Malaysia?" Mereka menjawab, mereka cuma inginkan doa rakyat Malaysia serta muslimin di Malaysia memantapkan akidah dan iman. MasyaAllah. Mereka tidak memina sumbangan pun. Namun, kat tepi belah kanan blog ni, ada akaun untuk Aqsa Syarif. Akaun untuk antum semua menderma. Ayuh ikut gerabak yang membantu serta menyumbangkan rakyat2 Palestin.  Bak kata Ahmad, Satu hari nant, Al-Aqsa pasti dibebaskan! Takbir! ALLAH HUAKHBAR


Wallahualam.



Saturday, 19 January 2013

Sejarah telah tercipta.

Takbir! Allahu Akhbar!
Takbir! Allahu Akhbar!

Takbir! Allahu Akhbar!

Tanggal 19 January 2013, stu detik yang sangat bersejarah. Satu wadah bagi mahasiswa untuk meneruskan dakwah dan tarbiyah telah rasmi dilancarkan. Kite telah menjadi perwakilan bagi IKRAM siswa Miri, Sarawak. Jauh kite datang semata-mata nak attend majlis yang sangat bersejerah ini.



Semasa kite berada di sana, terasa diri begitu kerdil. Terasa yang lain ibarat keretapi laju dan kite macam kereta beetles Volkswagon yang semput je.Yelah, aku ni ilmu seciput, ikhwah2 lain suma macam mantap je.  Tapi yang bes semasa perlancaran tersebut, terasa manisnya ukhwah itu, terasa itsar dari ikhwah sana. Terasa macam dah lama kenal dgn semua org. Masya Allah, adakah ini yang dikatakan masyarakat Muslim yang sebenar? Apa apa pun, semoga Allah memberi pertolongan kepada kita. 

Semoga Allah jadikan aku mahasiswa abrar dan ahrar yang membawa fikrah islam itu syumul.

"Kami Adalah Ruh Baru Bagi Jasad Umat"

Wallahualam


Monday, 31 December 2012

Tahun Baru.


Assalamualaikum hamba-hamba sekalian! Maka bermulalah tahun baru 2013. Pada 31 December, kite happy sangat. Sebab dapat something. Apa kite dapat tu biarlah aku dan tuhan sahaja yang tahu. Tapi sirius gembira. Tak sangka tau. Terlompat-lompat seketika. Then dapat jumpa kengkawan St Michael before nak terbang ke Miri.

2012 dah habis. Banyak kenangan manis. Kenangan pahit. Pertemuan dan perpisahan. Tadi kuliah Maghrib ada buka kitab nazif alqulub. Makna dia penerang hati. Yelah, umur semakin meningkat. Hati pon harus dicuci dan dibersihkan. Diceritakan pasal Syahadah. New year, apa kata kita perbaharui syahadah kita. Tajdid niat kita. Mantapkan iman kita. Semoga kita sentiasa di bawah payung rahmat Yang maha-Esa.

Mengikut tarikh Hijrah, dah bulan Safar dah. Bulan yang ke dua dalam Kalender Islam. Nampak tak kita lagi maju sebenarnya dari orang lain? Tapi sayang, negara kita tak ikut betul-betul kalender Hijrah malahan lebih mengutamakan kalendar Masihi. Nama sahaja negara Islam, hukum Islam pon tak terlaksana. Ye dak? Cuba bayangkan kalau kita ikut kalender hijrah, mesti banyak peristiwa-peristiwa yang Rasulullah (selawat dan salam ke atas mu ya rasul Allah) dan sahabat lalui kita boleh kenang. Mesti lagi membara rasa jihad kat hati ni kan? Ok lah, takmo pot pet banyak-banyak.

Teruskan berjuang wahai mujahid mujahidah di luar sana. Banyak ganjaran untuk kita di syurga nanti.
Assalamualaikum.

Haaaaaaapppyyy sebab dapat hadiah new year! Kih3

Monday, 24 December 2012

Lets Go Back To January

What about a blogpost, with English text? Well, lets proceed. Its already 11.44 a.m 25/12/2012 when I am writing this. To be honest, Im in a sad mood. Feeling like my heart fell down from the top of KLCC, landed on a thorny stick, there it goes, that stick went through my heart. Ouch. You see, men can only be sad for two reasons. When he loses someone very special to him or when he loses his wallet. I did not lose my wallet. Nobody left me neither. I read a blog. And....my heart went through the KLCC-falling-stick-penatrating cycle again and again without stopping until...

      "Falakh, you were born into this world, to do what He had told you to do. How can a simple thing make you sad? Think of your brothers and sisters in Syria, Palestine. Their mom and dad died, they dont have enough food. Look at you? You are writing this blog post on a comfy bed and you still feel sad?"
    
      "But.. :( "

      "Enough with the but! Hardship, sadness, dificulty are all the same. They are just one of Allah's test to you. With different form and format. Now you may be sad. Now you may not have what you want to have. Did you forget that Allah is full with RAHMAT? Never stop believing"

  Waaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Now I feel good again! Hiks. I know, doa may grant me anything I want! Not in this dunya, I shall get in in the akhirat. With Allah's permission of coarse. Back to the topic, yeap, I only have 6 days left. My flight is on the 2nd of January. Gonna start my degree soon in January. Leaving my mum and dad alone in this house sure makes me feel bad. But Im leaving for a greater good. To pursue my dream! Hah! Im so gonna make them proud of me till they go like dis.

   "Baguih la anak aku, skor pointer tinggi, muka hansem, blajaq rajin." #MasukBakulLambungTinggi

December is almost over, lets welcome January in a few days.

Anyways, will write more soon. Toodles. May Allah bless all of you! :D


Thursday, 20 December 2012

Perang Sudah Tamat. Maaf, Bukan Cerita Sebenar.

Berita! Ya, berita di tv, berita di radio. Berita di dada akhbar. Berita, berita, berita. Berita inilah yang sedang buat hati ini membara. Marah! Sangat marah! Lihat dan dengar pada berita. Katanya di Mesir, rakyat bangkit menentang. Menentang Morsi. Presiden yang baru dilantik setelah Hosni Mobarak digulingkan. Morsi yang membawa dakyah islam. Tapi lihat dan dengar pada berita. Katanya rakyat menentang apabila Morsi ingin menggubal perlembagaan yang sedia ada. Anda tahu apa yang hendak digubal? Tidak bukan? Mestilah anda tidak tahu, berita hanya menceritakan tentang penentangan. Mereka tidak menjelaskan tentang apa yang ingin digubal, apa yang ingin ditukar, tapi difokus pada penentangan. Apa yang hendak digubal oleh Morsi ialah beliau mendemokrasikan semula negara tersebut. Memang ada pihak yang menentang. Tetapi, undian telah dijalankan. Rakyat Mesir telah disuruh mengundi sama ada ingin menyokong jika perlembagaan digubal atau dibiarkan seperti yang lama. Dan cuba teka, rakyat menyokong yang mana? Yeap, majoriti menyokong penggubalan perlembagaan. Nah! Mengapa hendak dibising tentang penentangan pihak pembangkang di sana? Kenapa tidak meng-interview pihak penyokong? Negara kita negara Islam, tapi sayang, media negara ini umpama ingin menjatuhkan nama Islam. Oh ya, mana POLIS ANTARABANGSA yang memperjuangkan demokrasi? Mana?? Morsi menyokong demokrasi tapi mengapa tak tolong? Double standard? PUIH. Nah bukti, aku tak cakap kosong. Penduduk Mesir sendiri menyokong! Majoriti. Nah bukti bahawa aku tidak bercakap kosong!

[ La bermaksud tidak dan na'am bermaksud menyokong]


Berbalik pada media, memang mendidih darah ini. Cerita penentangan seperti ini di war-warkan dengan besar sekali. Tadi aku attend kuliah maghrib kat surau dekat dengan rumah aku. Sebenarnya ustad yang memberi kuliah berbincang tentang solat jumaat, lalu dia menceritakan kisah-kisah kekejaman yang berlaku di Syria. Tetapi baru-baru ini sahaja nama SYRIA menjadi sebutan. Mengapa dulu tiada pendedahan? Ustad tersebut ketika itu masih belajar di Syria. Katanya, penah satu hari. Bashaar Al-Asad memberi 24 jam kepada semua universiti dan pusat pengajian agama Islam ditutup. Lalu, ulama-ulama dan para guru di sana menyuruh kesemua pelajar bangun malam dan solat hajat agar tidak ditutup. Tapi sayang, terdapat beberapa universiti telah ditutup. Salah seorang kawannya ke kuliah di pagi hari. Tetapi tiada siapa di sana. Even banner pon dijatuhkan. Kejam betul Bashaar ini yang menggelar dirinya ahli sunnah waljamaah.

Lalu diceritakan pula bahawa kesemua para tentera ahli sunnah waljamaah telah meletakkan jawatan. Keluar dan menentang kekejaman Bashaar. Jadi siapa yang menolong Bashaar ini? Puak syiah. Pernah dilihatnya, tentera-tentera syiah ini mengumpulkan pemuda-pemuda dikhalayak ramai. Disuruhnya mereka mengucap kalimah syahadah. Tetapi ia diubah. Mereka perlu mengucapkan 'la ilaha bashaar' PUIH! Memang aku ludah tentera dan pemimpin zalim ni kalau boleh. Ya Allah, mendidih betul aku dengar time ustad ini bercerita. Nak menangis pun ada.Jika tidak disebut, mereka disiksa. Ditendang. Nak tahu apa terjadi jika kalimah tersebut diucapkan? Mereka disembelih. Kenapa perkara ini tiada di dada akhbar? Mengapa? Terdapat juga satu negara ini, yang memberi bantuan kepada Bashaar. 1000 ahli tentera yang pakar dan cekap menggunakan sniper. Kanak-kanak dibunuh menggunakan askar sniper ini. "Biar kita bunuh kanak-kanak. Jika kita membunuh iba bapa mereka, 10-15 tahun nanti mereka bangkit menentang"

Syiah juga sangat memusuhi isteri Nabi Muhammad (peace be upon him), Aisyah radiallah an. Di sebuah kampung di Syria, pihak tentera ini masuk. Mereka mengumpulkan kesemua muslimah yang bernama Aisyah. Yang tua dibunuh dengan serta merta. Yang muda, dirogol beberapa hari, dibiarkan telanjang, lalu dibunuh. Mana polis antarabangsa? Mana? Puih. Ludah Amerika.

Dan yang paling sedih sekali, Bashaar ini menyuruh para ulama ditangkap. Dikurung bawah tanah. Diseksa. Lidah dipotong supaya tidak lagi dapat mengajar. Malah, seorang ulama dari Pulau Pinang yang mengajar ustad ini di sana telah ditangkap. Ustad yang memberikan kuliah ini pernah melawat. Katanya kuku jari kaki dan tangan dicabut. Panas! Memang aku panas je dengaaaaar. Kejam. Akhirnya tok guru ini meninggal di dalam tahanan tersebut.

Marah! Panas! Nasib mereka tiada siapa yang bela. Tiada siapa yang ingin memberitakan. Itulah situasi media. Yang menentang untuk hak sendiri dikatakan melawan. Yang membunuh dikatakan hero. 

Sabda Rasulullah (peace be upon him)
“Barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya”

Kalau korang tak rasa marah, tak rasa geram walaupun sedikit membaca tulisan ini. Tanya diri itu cukup "islam' kah. Tengok perhati betul-betul hadis di atas. Aku tak mahu menilai. Itu antara kamu dan Allah.

:( Maaf atas kata-kata yang kurang sopan atau tidak sedap dibaca. 

Wallahualam