Pengejar

Tuesday 4 February 2014

Minggu Emo Sedunia

Uhibukafillah Ya Akhi.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.
Aku ni kerdil. Mungkin tinggi, mungkin dada agak luas bidangnya, tapi hati ini kerdil. Yang besar di hati ini cuma cita-citanya. Cita-cita menegakkan Islam di dunia. Tapi hati ini cukup kecil untuk menampung duka/rindu/menasihati/bergurau kerana Allah.

Dahulu, aku rasa keseorangan dalam jalan ini. Aku rasa sunyi. Tapi aku tempuh. Pernah terbaca di suatu lama sesawang yang menulis dimana intipatinya lebih kurang menasihatkan "Jalan menuju tuhan punya ujian dan untuk menepis ujian perlunya kesabaran". Iya, aku sabar. Dalam sabar aku berdoa.

"Ya Allah, kurniakanlah teman yang akan berjuang bersama aku. Teman dikala susah, teman dikala senang. Teman yang akan bersama aku dalam jalan dakwah dan tarbiyah ini."

*boleh insert lagu Teman Sejati kat sini kalau nak lagi feeling baca.

Alhamdulillah. Allah itu Maha Mendengar. Allah makbulkan doa aku. Allah kurnia beberapa sahabat fillah. Yang paling rapat dengan aku, someone yang selalu bawa aku keluar, tidur sekatil. Curhat. Sembang pasal itu, sembang pasal ini. Makan pun kadang-kadang bersuap. Sekarang dengarkan isi hati kerdil ini.

Akhi,
Sungguh akhi, ana cinta enta kerana Allah. Ana nak yang terbaik untuk enta. Ana nak kita masuk syurga sama-sama. Andai ana katakan ianya kerana Allah, ana tak akan main-main. Sebab Allah ana masih boleh bernafas sekarang. Sebab Allah, masih ada keterikatan hati antara kita meski ujian/aral/bencana menimpa. Berbalik pada nasihat dari laman sesawang di atas, memang kita akan diuji. Allah nak uji! Ingat tak cerita sang murabbi? Kisah monyet tu. Ujian Allah bukan ketika kita susah sahaja. Ketika senang pon Allah nak uji.

Akhi,
Ana kadang-kadang rasa ana tak layak pon jadi sahabat enta. Enta hebat berbicara. Enta tsiqah di mata kawan-kawan, lecturer even enta mendepani barisan kepimpinan. Nak dibandingkan dengan ana ni, apa ada? Suka datang dekat dengan enta, menyusahkan, suruh tolong itu, suruh tolong ini. Suka perli enta. Entah selalu sakit hati enta dengan ana kan. Tapi enta sabar dengan karenah ana. Akhi, entah berapa ganjaran Allah bagi sebab bersabar dengan ana je. Hehe. Mabrook! :P

Akhi,
Mungkin Allah nak uji persahabatan kita. Mungkin Allah nak tengok besar mana nilai ungkapan 'ukhuwahfillah'  yang sering diputarkan. Ana sendiri tak tahu enta rasa atau tidak. Ana rasa ada 'barier' antara kita sekarang. Ana tak tahu apa salah ana. Kalau ana ada buat silap, terus terang okay? ;') Ana terima kekurangan ana. Sahabat yang paling baik ialah sahabat yang menunjukkan kekurangan dalam dirinya.

Akhi,
Antara kawan yang ingin membawa enta ke syurga, dan kawan yang ingin bawa enta hanyut dengan dunia. Ana di pihak yang mana? Ana tak perfect akhi, ana bukan malaikat. Semoga ana di dalam golongan yang sering mengajak enta buat kebaikan. Asiif Jiddan ya akhi. Ana mungkin bukan sahabat yang terbaik. Cuma ana akan usahakan jalan yang terbaik untuk kita ke syurga bersama. Ana tak kisah orang nak cakap apa pasal post ni. Lantaklah nak kata ana emosional ke, apa ke. Cuma ana harap, dengan terbacanya post ni oleh enta, Allah dekatkan keterikatan hati kita yang tersimpul kerana kalimah "Lailah ha ilallah.".
Ana yakin, even in the most impossible condition, apa-apa pon boleh jadi. Allah pasti cantikkan apa yang kurang cantik. Allah pasti indahkan apa yang kurang indah. Macam dulu. tentera Abrahah datang nak serang Ka'abah. Orang Quraish punyalah takut. Derang menyorok. Tapi Abdul Mutalib yakin kaabah itu ada penjaganya. Lalu Allah bantu musnahkan tentera Abrahah. Keterikatan hati kita juga milik Allah. Insya Allah semua dipermudahkan.

Poyo kan? Kejap ana lah, aku lah, enta lah. Lantaklah.
Ana uhibukafillah akhi.

No comments:

Post a Comment