Pengejar

Monday 3 December 2012

Cinta Atau Nafsu


                Bermulanya sebuah kisah cinta (nafsu kot?) apabila Adam telefon Hawa, mengucapkan kata cintanya (ke nafsu?). “Awak, will you be my gf?”. Hawa yang merasakan apa yang Adam turut rasa, menerima lamaran tersebut. Tapi sayang, lamaran itu tidak halal. Tanpa berfikir panjang, Adam dan Hawa bersetuju untuk berjumpa. Katanya nak luangkan masa bersama, nak saling mengenali hati budi. Itukah cinta atau itukah nafsu? Maka Adam dan Hawa tidak pernah berhenti berhubung. Text cinta memenuhi peti masuk di pagi hari, suara manja mendayu di telinga di malam hari.

            Allah itu maha penyayang. Tidak Allah berikan jahil untuk hambanya melainkan untuk hambanya merasakan nikmat Iman. Apabila Allah hendak hambanya memiliki hidayah, dikurniakan hidayah kepadanya. Adam mula dekatkan diri dengan tuhan. Dia mula membaca artikel-artikel Islam di internet. Sehinggalah dia terbaca tentang apa yang dikerjakan dia sekarang ia itu menjadi hamba nafsu. Siang malam Adam berfikir. Dia menangis di sejadah. Dia rasa kasih Allah melebihi kasih kekasihnya. Terasa kotor apabila perkataan ‘sayang’ diungkap kepada seseorang yang tidak halal baginya.  Adam mula menasihati dirinya, kemudian kekasihnya. Adam tidak lagi memegang tangan Hawa ketika “berdating”. Hawa merasakan Adam semakin jauh dari dirinya. Doa Adam di atas tikar sejadah hanyalah untuk menjauhkan dirinya dari maksiat, tidak menjadi hamba kepada nafsu dan akan bersama dengan kekasihnya di masa akan datang. 

            Adam memberanikan diri, meluahkan apa yang tersimpan dalam hati. “Hawa, Adam rasa apa yang kita buat ni tak kena.” Terus Hawa menitiskan air mata. Deras. Begitu juga Adam.  Putus cinta, selama dua hari. Mata Adam dan Hawa tak kering dek air mata. Tapi, nafsu sekali lagi menguasai Adam. Terdetik rasa rindu pada Hawa. Bersambung semula hubungan mereka yang tidak halal itu. Dalam masa yang sama, Adam tidak pernah berhenti berdoa. Doa yang sama setiap masa. Jauhkan dirinya dari maksiat, jangan jadikan dia hamba nafsu, satukan Adam dan Hawa dengan cara yang halal. Nikah.

            Dengan kehendak Allah, rasa kasih dan sayang antara Adam dan Hawa semakin kurang. Mungkin itulah yang akan terjadi apabila sesuatu itu tidak diberkati dan tidak bermanfaat. Akhirnya Adam dan Hawa tetap terpisah. Mungkin sudah bosan. Adam merasakan kesedihan yang amat sangat. Dalam menangis, hati Adam tersenyum. Akhirnya di makbulkan doa Adam. Tetapi Adam masih tidak berhenti berdoa. Jauhkan dirinya dari maksiat, jangan jadikan dia hamba nafsu, satukan Adam dan Hawa dengan cara yang halal suatu hari nanti.

           Kini, Adam sedang cuba sedaya upaya melawan nafsu. Cuba untuk dekatkan diri dengan Sang Pencipta. Mungkin apa yang kita inginkan, bukan terbaik untuk kita. Tetapi, apa yang diberi oleh Allah S.W.T ialah yang terbaik. Lapangkan lah dada. Kita meminta, Tuhan memberi, kita menerima.



Nota Kaki
-maybe artikel ni nampak macam atikel tipikal. 
-jus nak share yang apabila seseorang tu ingin berubah, dia dengan Rabb dia tiada penghalang.
-dan jangan lah kita leka dengan cinta dunia.
-yakin dengan rahmat Allah. It is never too late to ask for his forgiveness. "...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." -Surah Yusuf ayat 12

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment