Pengejar

Friday 14 December 2012

Rokok dan kopiah


   Let me share you a video. A really meaningful video. Ramai yang interpret video ni wrongly. Kamon lah, our akal can do better than that. Dia actually nak kita balancekan kepercayaan and rasional. Yes, we pray, we perform our solah, but bila bab study, we expect to excel just by performing solah and study yillek, zero , big NO. Brothers and sisters, jangan lah macam ni. Usaha pon kena ada jugak. Amal dan Ilmu harus diseimbangkan. Cuba bayangkan, kita berAMAL, tapi tidak berILMU. Kalau apa yang kita amal tu bertentang denga apa yang di ajar Nabi dan tiada dalam Al-quran guane? Haaaa. Kan dah lari akidah.

   Besides that, another mesej lah kan, terbalik dengan apa yang tertulis kat atas ni. berILMU tapi tidak berAmal. Yes, everybody knows about dis. Tak sayang ke, kalau ilmu yang kita ada tu, kita tak gunakan? Kita tak sampaikan? Kita perap, buat perkasam dalam otak kita, last-last ilmu yang dah jadi perkasam tu reput, hilang macam tu sahaja. At least, kalau kita amalkan ilmu yang kita ada, boleh juga sambil tu kita sampaikan.

   Pasal hukum-hukum Fiqh tu, kite tak nak komen. Ilmu kat dada tak cukup lagi. yang pasti, skop fiqh ni besar. Dan para ulama-lama banyak pendapat yang berbeza. Ingat ulama keluarkan fatwa sesuka hati ke? Dan siapa kite yang jahil ni nak pertikaikan? Al-Quran pon tak habis hafal. Semoga bermanfaat. Amiin. Wallahualam.



No comments:

Post a Comment