Pengejar

Sunday 18 August 2013

Peringatan. Buat Diri. Buat Awak. Buat Dia. Buat Semua.

Allah memiliki jari saya. Allah memiliki otak saya.
Allah memiliki awak. Allah memiliki saya. Allah memiliki dia. Allah memiliki semua.

Allah mengilhamkan apa yang bakal dibaca pada post ini.
Anggaplah, peringatan ini dari Allah, melalui saya.

Kadang-kala dalam kita tidak sedar. Kita menilai seseorang. Kita mengangkat diri kita setinggi langit.
Seputih kain yang baru diproses. Tiada dosa. Yang dinilai itu sungguh hina, seolah-olah neraka confirm destinasi akhir baginya.

Tapi lupakah kita bahawa Allah memiliki awak. Allah memiliki saya. Allah memiliki dia. Allah memiliki semua? Boleh jadi sekarang iman kita berada di atas. Tetapi Allah boleh sahaja menterbalikkan keadaan. Tiba-tiba kerana benda remeh iman kita rebah. Yang dihina tadi pula datang menasihati kita lalu membisik 'Ayuh, ikut aku ke jalan yang benar'.

“Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu.”

Jangan mudah menilai. Itu kerja Allah. Sedangkan si pelacur yang memberi anjing minum pun dimasukkan ke syurga.

Andai kita rasa kita di atas jalan yang lurus, ambillah peluang yang ada. Jangan sia-siakan.

"Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan),

Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya - yang sedia bersih - itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat)." (As-Shams : 9 - 10)

Maka milik Allahlah segala Ilmu didunia ini.


No comments:

Post a Comment