Pengejar

Thursday 20 December 2012

Perang Sudah Tamat. Maaf, Bukan Cerita Sebenar.

Berita! Ya, berita di tv, berita di radio. Berita di dada akhbar. Berita, berita, berita. Berita inilah yang sedang buat hati ini membara. Marah! Sangat marah! Lihat dan dengar pada berita. Katanya di Mesir, rakyat bangkit menentang. Menentang Morsi. Presiden yang baru dilantik setelah Hosni Mobarak digulingkan. Morsi yang membawa dakyah islam. Tapi lihat dan dengar pada berita. Katanya rakyat menentang apabila Morsi ingin menggubal perlembagaan yang sedia ada. Anda tahu apa yang hendak digubal? Tidak bukan? Mestilah anda tidak tahu, berita hanya menceritakan tentang penentangan. Mereka tidak menjelaskan tentang apa yang ingin digubal, apa yang ingin ditukar, tapi difokus pada penentangan. Apa yang hendak digubal oleh Morsi ialah beliau mendemokrasikan semula negara tersebut. Memang ada pihak yang menentang. Tetapi, undian telah dijalankan. Rakyat Mesir telah disuruh mengundi sama ada ingin menyokong jika perlembagaan digubal atau dibiarkan seperti yang lama. Dan cuba teka, rakyat menyokong yang mana? Yeap, majoriti menyokong penggubalan perlembagaan. Nah! Mengapa hendak dibising tentang penentangan pihak pembangkang di sana? Kenapa tidak meng-interview pihak penyokong? Negara kita negara Islam, tapi sayang, media negara ini umpama ingin menjatuhkan nama Islam. Oh ya, mana POLIS ANTARABANGSA yang memperjuangkan demokrasi? Mana?? Morsi menyokong demokrasi tapi mengapa tak tolong? Double standard? PUIH. Nah bukti, aku tak cakap kosong. Penduduk Mesir sendiri menyokong! Majoriti. Nah bukti bahawa aku tidak bercakap kosong!

[ La bermaksud tidak dan na'am bermaksud menyokong]


Berbalik pada media, memang mendidih darah ini. Cerita penentangan seperti ini di war-warkan dengan besar sekali. Tadi aku attend kuliah maghrib kat surau dekat dengan rumah aku. Sebenarnya ustad yang memberi kuliah berbincang tentang solat jumaat, lalu dia menceritakan kisah-kisah kekejaman yang berlaku di Syria. Tetapi baru-baru ini sahaja nama SYRIA menjadi sebutan. Mengapa dulu tiada pendedahan? Ustad tersebut ketika itu masih belajar di Syria. Katanya, penah satu hari. Bashaar Al-Asad memberi 24 jam kepada semua universiti dan pusat pengajian agama Islam ditutup. Lalu, ulama-ulama dan para guru di sana menyuruh kesemua pelajar bangun malam dan solat hajat agar tidak ditutup. Tapi sayang, terdapat beberapa universiti telah ditutup. Salah seorang kawannya ke kuliah di pagi hari. Tetapi tiada siapa di sana. Even banner pon dijatuhkan. Kejam betul Bashaar ini yang menggelar dirinya ahli sunnah waljamaah.

Lalu diceritakan pula bahawa kesemua para tentera ahli sunnah waljamaah telah meletakkan jawatan. Keluar dan menentang kekejaman Bashaar. Jadi siapa yang menolong Bashaar ini? Puak syiah. Pernah dilihatnya, tentera-tentera syiah ini mengumpulkan pemuda-pemuda dikhalayak ramai. Disuruhnya mereka mengucap kalimah syahadah. Tetapi ia diubah. Mereka perlu mengucapkan 'la ilaha bashaar' PUIH! Memang aku ludah tentera dan pemimpin zalim ni kalau boleh. Ya Allah, mendidih betul aku dengar time ustad ini bercerita. Nak menangis pun ada.Jika tidak disebut, mereka disiksa. Ditendang. Nak tahu apa terjadi jika kalimah tersebut diucapkan? Mereka disembelih. Kenapa perkara ini tiada di dada akhbar? Mengapa? Terdapat juga satu negara ini, yang memberi bantuan kepada Bashaar. 1000 ahli tentera yang pakar dan cekap menggunakan sniper. Kanak-kanak dibunuh menggunakan askar sniper ini. "Biar kita bunuh kanak-kanak. Jika kita membunuh iba bapa mereka, 10-15 tahun nanti mereka bangkit menentang"

Syiah juga sangat memusuhi isteri Nabi Muhammad (peace be upon him), Aisyah radiallah an. Di sebuah kampung di Syria, pihak tentera ini masuk. Mereka mengumpulkan kesemua muslimah yang bernama Aisyah. Yang tua dibunuh dengan serta merta. Yang muda, dirogol beberapa hari, dibiarkan telanjang, lalu dibunuh. Mana polis antarabangsa? Mana? Puih. Ludah Amerika.

Dan yang paling sedih sekali, Bashaar ini menyuruh para ulama ditangkap. Dikurung bawah tanah. Diseksa. Lidah dipotong supaya tidak lagi dapat mengajar. Malah, seorang ulama dari Pulau Pinang yang mengajar ustad ini di sana telah ditangkap. Ustad yang memberikan kuliah ini pernah melawat. Katanya kuku jari kaki dan tangan dicabut. Panas! Memang aku panas je dengaaaaar. Kejam. Akhirnya tok guru ini meninggal di dalam tahanan tersebut.

Marah! Panas! Nasib mereka tiada siapa yang bela. Tiada siapa yang ingin memberitakan. Itulah situasi media. Yang menentang untuk hak sendiri dikatakan melawan. Yang membunuh dikatakan hero. 

Sabda Rasulullah (peace be upon him)
“Barangsiapa tidak mengambil berat tentang urusan umat Islam, maka bukanlah mereka daripada kalangannya”

Kalau korang tak rasa marah, tak rasa geram walaupun sedikit membaca tulisan ini. Tanya diri itu cukup "islam' kah. Tengok perhati betul-betul hadis di atas. Aku tak mahu menilai. Itu antara kamu dan Allah.

:( Maaf atas kata-kata yang kurang sopan atau tidak sedap dibaca. 

Wallahualam 

No comments:

Post a Comment